گام های بلند زیست محیطی پلی پروپیلن جم در گفت و گو با رئیس HSE شرکت

گام های بلند زیست محیطی پلی پروپیلن جم در گفت و گو با رئیس HSE شرکت
شرکت پلی‌پروپیلن جم یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه محیط زیست محسوب می‌شود که تلاش‌های زیادی برای تحقق چشم‌اندازهای زیست‌محیطی در تعامل با مسئولان محلی و استانی انجام داده است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی”نفت ما “، صیانت و ارتقای جایگاه محیط زیست، از موضوعات بسیار مهم و اساسی در تمامی جوامع است و از آن به عنوان یکی از رسالت‌های بزرگ جهانی یاد می‌شود. در شرکت‌های بزرگ صنعتی و به ویژه عسلویه، به عنوان پایتخت انرژی ایران، موضوع محیط زیست و کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی بر کارکنان و مردم مناطق میزبان و همجوار از اهمیت بالایی برخوردار است.
شرکت پلی‌پروپیلن جم یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه محیط زیست محسوب می‌شود که تلاش‌های زیادی برای تحقق چشم‌اندازهای زیست‌محیطی در تعامل با مسئولان محلی و استانی انجام داده و این فعالیت‌ها کماکان ادامه دارد. به همین مناسبت، به سراغ مهندس سید مهدی احمدنژاد، رئیس HSE شرکت پلی‌پروپیلن جم، رفته‌ایم تا از برنامه‌ها و فعالیت‌های این شرکت در راستای آموزش و حفاظت از محیط زیست بپرسیم.

بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) در شرکت پلی‌پروپیلن جم چه نقشی دارد؟

این سوال، هر چند ساده اما بسیار اساسی است.  HSE در هر مجموعه‌ای، برنامه‌های مهمی را بر عهده دارد که از فعالیت‌های بهداشتی و زیست‌محیطی تا مصون‌سازی فعالیت‌های شغلی و اقدامات قبلی و بعدی در مواجهه با خطرات و حوادث را در بر می‌گیرد. بخشی از این مسئولیت در حوزه آموزش قرار دارد و بخشی هم شامل اقدامات عملی می‌شود. تاکیدHSE بر نهادینه ‌سازی است و در این راستا، آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست، بهداشت، ایمنی و… با جدیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

در شرکت پلی‌پروپیلن هم مجموعه‌ی این فعالیت‌ها با حمایت مدیر عامل محترم و تلاش مجموعه همکاران با حساسیت ویژه اجرایی شده و کماکان دنبال می‌شود تا بتوان در فضایی امن و سالم، به کیفیت و کمیت تولید محصولات استراتژیک پرداخت.

مجموعه‌اقدامات محیط‌زیستی که به آن اشاره کردید، بیشتر معطوف به صنعت بوده، یا در حوزه تعامل با محیط پیرامون هم گام‌هایی برداشته شده است؟

موضوع محیط زیست، بسیار حساس و حیاتی است و محورهای مختلفی را شامل می‌شود. کاهش آلاینده‌های صنعتی، مدیریت پسماندها، صیانت و ارتقای فضای سبز، احیای سنت نیک درختکاری و نیز توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله فعالیت‌های HSE در شرکت پلی‌پروپیلن جم است که طی سالیان اخیر با جدیت پیگیری شده و خوشبختانه به رضایت‌مندی میزبانان و کارکنان هم منجر شده است.

در مورد کاهش آلاینده‌های صنعتی، مشخصا منظور شما چه اقداماتی است؟

یکی از اقدامات اساسی که از سال 1388 در این زمینه شروع شده، جلوگیری از انتشار 10 هزار تن گاز گلخانه‌ای به محیط در سال است که به همین منظور پکیج OFF GAS  راه‌اندازی شده است. فرایند شرکت پلی‌پروپیلن جم بر اساس طراحی بازل با هدف توسعه پایدار، طراحی و گام‌های نهایی در راستای صنعت سبز با حذف کامل گاز ارسالی به فلر و برگشت آن به چرخه تولید برداشته شده است. به طور مثال، در سال 1398، میزان OFF GAS ارسال‌شده به چرخه تولید، 5 هزار و 144 تن بوده است که علاوه بر کاهش آلاینده‌های محیطی، 14 میلیارد و 660 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش این تولیدات را به همراه داشته است.

در حوزه درختکاری و توسعه فضای سبز عسلویه هم فعالیت شاخصی صورت گرفته است؟

بدیهی است یکی از رسالت‌های HSE، توسعه فضای سبز در شرکت و محیط پیرامون است. چرا که با توجه به وضعیت خاص عسلویه، سالم‌سازی هوا با افزایش تعداد درختان و فضای سبز اهمیت ویژه‌ای دارد. در همین راستا و با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، پروژه بوستان پلی‌پروپیلن جم در شهر عسلویه طی روندی تعاملی با سازمان حفاظت محیط زیست  و عقد تفاهم‌نامه با شهرداری عسلویه اجرایی شده است. راه‌اندازی این پروژه از سال 1398 تا 1399 در شهر عسلویه و با مساحت 8 هزار متر مربع انجام شد که با کاشت گیاهان زینتی و متناسب با آب و هوای منطقه عسلویه از طریق کاشت 500 اصله درخت و قرارداد نگهداشت درختان به مبلغ 500 میلیون تومان اجرایی شد و علاوه بر فواید زیست‌محیطی، کمک شایانی هم به زیباسازی شهر کرده است.

پسماند در صنعت یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز است. طبق سرفصل‌هایی که اشاره کردید، آیا اقدام ویژه‌ای هم در این زمینه انجام شده است؟

یکی از طرح‌های مهم در حوزه پسماند که از سال 1399 در شرکت پلی‌پروپیلن پیگیری شد، اهدای باکس بازیافت به‌منظور ترویج فرهنگ تفکیک زباله خشک از مبدا بوده است. هدف از اجرای این طرح، مدیریت پسماند ضایعات خشک پیش از تبدیل‌شدن به زباله و تحمیل هزینه‌های جانبی و جلوگیری از هدررفت منابع و ثروت ملی است. این باکس‌های بازیافت با لوگوی شرکت پلی‌پروپیلن جم و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ترویج فرهنگ تفکیک زباله خشک از مبدا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌هایی چون مدیریت آموزش و پرورش عسلویه، سازمان حفاظت محیط زیست عسلویه و استان بوشهر، شهرداری عسلویه، شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و… قرار گرفت و با توجه به اهمیت موضوع، این طرح ادامه خواهد یافت.

منظورتان از توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر چیست؟

یکی از شاخص‌ترین اقدامات در این زمینه، راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در شرکت پلی‌پروپیلن جم است که در تعامل با محیط زیست اجرایی خواهد شد. این پروژه به زودی  جهت تامین برق اضطراری و همچنین تزریق برق حاصل از نیروگاه خورشیدی به شبکه برق سراسری کشور با توان 100 کیلووات اجرا خواهد شد که 190 هزار کیلووات در سال تولیدی برق این نیروگاه است .

از آموزش و جایگاه آن در HSE گفتید. آیا شما در شرکت پلی‌پروپیلن جم، طرحی در این زمینه اجرا کرده‌اید و یا در دست اجرا دارید؟

آموزش، مقوله مهمی است و می‌توان آن را مادر همه فعالیت‌های HSE دانست. ما هم در این زمینه تلاش‌هایی جدی را آغاز کرده‌ایم که یکی از طرح‌های مهم، طرح آموزشی فرهنگی محله سبز (محله پاک) است. در این طرح که برای اولین بار در سطح کشور اجرایی می‌شود، با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، تمامی شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر، در قالب این طرح آموزشی قرار می‌گیرد و از هر شهرستان یک محله به عنوان پایلوت اجرای طرح، انتخاب می‌شود.

بررسی و ارتقای سطح سواد زیست‌محیطی و تعیین اولویت‌های آموزشی، کاهش میزان خسارات و آلودگی‌های زیست‌محیطی در محلات، مدیریت پسماند توسط شهروندان، کاهش مصرف انرژی، زیباسازی محله و افزایش مشارکت شهروندان، از اهداف اصلی این طرح آموزشی فرهنگی است که در قالب آموزش‌های مختلف مانند اجتناب از خرید مواد پلاستیکی، استفاده از ظروف و بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، استفاده از خدمات الکترونیک، استفاده از شوینده‌های طبیعی، اهدای لوازم و پوشاک غیر قابل استفاده و مواد غذایی با تاریخ کم به مراکز خیریه محله و مساجد، استفاده از باطری‌های قابل شارژ به جای باطری‌های معمولی و مواردی از این دست اجرایی می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی همه‌گیری ویروس کووید ـ 19، این آموزش‌ها از طریق تولید بروشورها، کتابچه‌ها، محتوای چندرسانه‌ای و یا توزیع لوح‌های فشرده انجام می‌شود و ان‌شاالله با پایان شرایط کرونایی در کشور، آموزش‌های حضوری هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

شرکت پلی‌پروپیلن جم در حوزه ایمنی کار هم به موفقیت ویژه‌ای دست یافته است. در این باره توضیح می‌دهید؟

خوشبختانه شرکت پلی‌پروپیلن جم، ضمن رعایت همه الزامات شغلی و با اهتمامی که به حوزه ایمنی کار در آن صورت گرفت، به عنوان رکوردار بیشترین نفر ساعت بدون حادثه در شرکت‌های مستقر در منطقه، معرفی شد که امیدواریم این آمار با همدلی و همگامی همه همکاران عزیز تداوم یابد.

شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، دغدغه این روزهای کشور است. شما در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

کرونا، بحرانی بی‌سابقه در کشور طی دهه‌های اخیر است که حوزه اقتصاد در دنیا را متاثر و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و با رکود مواجه ساخته است. خوشبختانه از ابتدای همه‌گیری این ویروس، اقدامات تامینی ویژه در شرکت پلی‌پروپیلن جم با آموزش و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد که به‌حمدالله این همه‌گیری هیچ تاثیری در روند تولید و فعالیت شرکت نداشته است.

۱۷ اسفند ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.